Іноді людям здається, що їх недооцінюють та/або вони недоотримують свою частку. Варто всерйоз замислитися, чи це так насправді?
Наприклад, співробітник скаржиться, що йому не компенсують переробки. Обмовимося відразу: розглядається адекватний співробітник, який якісно виконує свої обов'язки. Випадок керівника, котрий явно порушує закон, також не розглядається.
Якщо є посадова інструкція, має сенс переглянути передбачені їй права та обов'язки та ретельно продумати, якими засобами вони будуть реалізовані. Може бути, що це обов'язки (часто реально важливі) фізично неможливо виконати межах робочого дня. Між іншим, керівник зацікавлений у здорових співробітниках, і йому невигідно зазнавати збитків від зриву робочого процесу, до того ж виснажений співробітник не завжди зможе до ладу передати справи.
Вирішенням проблеми може бути інший порядок роботи та/або прийняття нового співробітника. До речі, щоб навчити новачка, також знадобиться час і сили. Важливо, щоб співробітник при розмові з керівником на подібні теми був достатньо впевнений у собі, інакше керівник може подумати, що його підлеглий скиглій, ледар або погано справляється зі своїми обов'язками.
Трохи складніша справа там, де посадова інструкція неповна, тобто є важливі обов'язки, не прописані в ній. Тут співробітник має справу з неписаними законами організації, де працює. У такій ситуації він повинен чітко вирішити для себе, наскільки серйозно і як довго він прийматиме їх для себе. Нюанс полягає в тому, що при оформленні на роботу співробітник вважається вже ознайомленим з посадовою інструкцією, а підводне каміння виявляється у процесі роботи. Якщо ж співробітник спілкуватиметься з керівництвом занадто різко та прямолінійно, то втратить шанс отримати рекомендацію, яка допоможе йому влаштуватися на кращу роботу.
У відносинах “клієнт – підрядник (фрілансер)” функції посадової інструкції виконує технічне завдання. Часто клієнт не знає (і, взагалі кажучи, не повинен знати), як його складати.
І тут сам виконавець робіт має активно підключитися до написання технічного завдання. Якщо свого практичного досвіду обмаль, можна звернутися за допомогою до досвідченіших колег за професією або взяти за основу типовий договір. Проте вміння дивитися та бачити, слухати та чути, аналізувати ситуацію цілісно є тут ключовим. До речі, про вимушені затримки в ході процесу варто повідомляти заздалегідь, а якщо при цьому початкове завдання було змінено, то потрібно звернути на це увагу клієнта, щоб він розставив пріоритети у питаннях якості, ціни та швидкості виконання робіт.
Зрештою, найскладнішим аспектом є неформальні особисті стосунки між людьми. Не варто наражати на ризик взаємну довіру, оскільки неможливо заздалегідь знати, хто тобі знадобиться у скрутну хвилину. Буде не зайвим оцінити, наскільки важливі стосунки для Вас та Вашого партнера, якою ціною вони Вам даються, наскільки реальні Ваші вимоги до нього, а також як партнер сприймає Ваші слова та дії.
Не завжди можна розірвати будь-які стосунки, оскільки навіть після розлучення батьки залишаються батьками для своїх дітей (знову ж таки, не розглядаються батьки-наркомани, алкоголіки, кримінальники, душевнохворі та інші соціопати).
Насамкінець хочу нагадати всім відому притчу про мандрівника, вітер і сонце. Чим дужче віяв вітер, тим більше мандрівник кутався у свій плащ. Тільки пригріло сонце – і він сам його зняв, бо йому стало тепліше.
Жорстко наполягаючи на своєму, Ви подібні до вітру, а вміння знаходити компроміси ще не завадило жодній людині.