У сучасному світі складно зберігати рівновагу: іноді досить просто переглянути останні новини, щоб отримати психологічну травму. Ми постійно пірнаємо з емоції в емоцію і не можемо утримати у фокусі уваги найважливіше.
На цьому тлі важко зберегти одне з найцінніших здобутків людини — можливість бути в контакті. Дуже важливо не знецінити стосунки. Перше, що допомагає вийти з емоційного штопора — раціоналізація, впорядкування. Для людей, які звикли жити почуттями, це цінна навичка, яку необхідно розвивати.
1. Підготуйтеся до контакту
Перед будь-яким контактом необхідно внутрішньо налаштуватися як налаштовують інструмент перед концертом. Займіть стійке положення: сядьте чи встаньте так, щоб відчувати опору, рівновагу. Говоріть тільки те, в чому впевнені і що для вас важливо, пам'ятайте, заради чого ви вступили в діалог. Якщо є ймовірність, що вас провокуватимуть на емоції, знайдіть точку перед очима або деталь одягу, які символізуватимуть вам стійкість і рівновагу.
2. Налаштуйтеся на пошук рішення, а не на сварку
Починаючи важку розмову з близькою людиною, скажіть уголос або про себе: «Я починаю говорити для того, щоб залишитися в контакті, щоб бути з тобою, а не для того, щоб сваритися». Пам'ятайте, що діалог ведеться не для того, щоб виграти бій, а для того, щоб зрозуміти одне одного. При контакті з дитиною залишайтеся на рівні її очей, торкайтеся тіла. Наприкінці складної розмови обов'язково скажіть: “Я з тобою”.
3. Будьте відкриті
Навколишні мають право нам не вірити, не любити нас і не розуміти, можуть не погоджуватися з нами — це доведеться пережити. У кожного своя правда. Звертайте увагу на те, що ховається за словами, шукайте більш глибоке значення. Для цього постарайтеся заспокоїтись та бути відкритими у діалозі.
4. Проявіть повагу до співрозмовника
Кожен має право на недосконалість, помилки, помилки — це не скасовує початкової поваги до співрозмовника. Пам'ятайте, що і ви можете не мати рації, дозволяйте собі вчитися. А повага до нас опонента починається з поваги до нас самих.
5. Поставтеся з розумінням до особливостей сприйняття співрозмовника
У кожного своя мова та своя швидкість реагування. Ми сприймаємо інформацію суб'єктивно, виходячи з нашого досвіду та особистісних особливостей. Не бійтеся перепитувати. Дайте час собі та співрозмовнику на «засвоєння» інформації. Найчастіше кажіть займенники «я» замість «ти» (я відчуваю, я ображаюся, я злюсь, я думаю).
6. Відокремлюйте власні почуття від чужих
У спілкуванні нам властиво проектувати на співрозмовника свої думки чи невиявлені бажання. Також, відповідно, і нам приписують чужі почуття. Вчитеся розрізняти ці проекції та залишатися в контакті із собою.
7. Розмовляйте мовою співрозмовника
Не дарма існує вираз «бути однією хвилі». Спробуйте вловити настрій співрозмовника, зрозуміти, що його тривожить саме зараз. Вдалий жарт може легко обернутися незручною ситуацією. Таке трапляється, якщо ваш опонент тримається суворо та відсторонено.
8. Не дозволяйте собою маніпулювати
У спілкуванні з агресивними людьми слід вміти вчасно вийти з агресивного контакту, не приймати на свій рахунок звинувачень. Такі люди часто використовують для маніпуляції загальні фрази та займенник «ми». Проте трапляються і пасивно-агресивні співрозмовники. Вони вважають за краще говорити за спиною, кидати слова «услід». У разі важливо не проектувати він почуття провини чи гіпервідповідальності. Після таких контактів не відмовляйте собі у повноцінному відпочинку.
9. Не переходьте на особи
Не обговорюйте особисті якості співрозмовника. Говоріть лише про факти та події, які стосуються предмета розмови. Якщо діалог все ж таки перетворюється на суперечку, продовжувати його часто безглуздо. Спробуйте перевести конфлікт жартома. Я в таких випадках згадую фразу «Цвіль розмножується суперечками. Не сперечайся з пліснявою».
10. Покажіть співрозмовнику, що він вам цінний
Розмовляючи з людиною, повторюйте про себе: “Я тебе бачу”, “Мені важливі твої думки і твоя присутність, навіть якщо я з тобою не згоден”. Дайте співрозмовнику зрозуміти, що він цінний як особистість.
11. Навчайтеся на своїх помилках
Важливо вміти завершити діалог. «Дякую», «до зустрічі» — підійдуть будь-які слова, які прозвучать щиро цієї хвилини. Аналізуйте минулі діалоги та вивчайте з них уроки. Впевнена у собі людина спокійно говорить про те, що відчуває і чекає, дякує за контакт і вміє приймати компліменти.