Всі ми здійснюємо покупки, але для когось навіть рутинний похід у магазин – це розвага, а для когось шопінг стає справжнім катуванням. Психологи виділяють кілька типів споживачів, кожен із яких відрізняється своєю поведінкою в магазині.
Емоційний покупець
Емоційні покупці найчастіше зустрічаються серед жінок, але чоловіки також бувають помічені в лавах любителів ходити магазинами і купувати речі «з першого погляду».
Такі люди рідко наперед планують свій похід у магазин, не продумують, що саме придбати. Від емоційного покупця часто можна почути історію про те, що «збиралася купити праску, купила чоботи». Придбання, потрібні і не дуже, приносять задоволення. Емоційні покупці легко ставляться до грошей, незапланованих витрат. Серйозний мінус емоційного підходу – фінансові проломи, які можуть утворитися після чергового придбання гарної, але не дуже потрібної речі.
Катерина Орел, психолог: «Намагатися відразу змінювати свої звички – справа досить марна. Утримавшись від нової сумочки чи смартфона, ви захочете нагородити себе холодильником у стилі ретро чи ще дорожчою річчю. Спробуйте почати з того, щоб виділяти щомісяця деяку суму на покупки і в її рамках поводитись, як раніше – тобто дозволяти собі те, чого вам так хочеться».
Ще одна відмінна риса емоційного покупця – часто можна знайти кілька дуже схожих речей. Паличкою-виручалочкою для любителів спонтанних покупок можуть стати сайти з безкоштовними оголошеннями, наприклад «З рук в руки». соту пару туфель або ще одну сумочку можна продати. Можливо, ваше спонтанне придбання, продане в Інтернеті, стане для когось дуже раціональним вкладенням коштів.
Вдумливий, раціональний покупець
До кожної, навіть найменшої купівлі вдумливий покупець підходить ґрунтовно, виважено. Він готовий витратити багато часу та сил, щоб знайти варіант, який повністю відповідатиме його очікуванням. Раціональний покупець не піддається емоціям, і йому не властиво йти з магазину з першою річчю, що сподобалася, його не провести яскравою упаковкою і черговою акцією.
Співвідношення ціни та якості відіграє важливу роль у виборі нової покупки. Не варто думати, що вдумливий покупець – це людина, яка не любить ходити магазинами.
З появою сайтів з відгуками та коментарями форумами приймати рішення про покупку стало простіше. Величезний обсяг інформації про будь-який товар, всі характеристики та параметри можна знайти та порівняти. Тренд серед вдумливих покупців – використання інтернет-магазинів та покупки на класифайдах, сайтах з безкоштовними оголошеннями, де можна знайти нові речі за ціною, нижчою, ніж у магазині.
Уважний і зважений підхід незамінний при дорогих, великих придбаннях, але здатний перетворити похід навіть за звичайними речами на справжню працю.
Катерина Орел, психолог: «Задоволення від покупки для вдумливого покупця – це радість від очікувань, що виправдалися. Але покупки можуть дарувати і радість іншого типу – від спонтанного задоволення потреби, від того, що ненауковою мовою називається «побалувати себе». Основуючи свій вибір виключно на раціональних міркуваннях, ви захищаєте себе від розчарувань, а й позбавляєте раптових відкриттів. Звичайно, в серйозних витратах ваш підхід розумний і обґрунтований, але в покупках більш повсякденних можна спробувати хоча б раз покластися на свої емоції та перевірити, що з цього вийде. Адже емоції часто сигналізують про правильність».
Пасивний покупець
Похід у магазин – це випадок нагальної необхідності, повсякденні покупки сприймаються як рутина та неминучість. Для такого покупця головне – це знайти річ, яка чудово виконуватиме свої функції. Яскравий дизайн, додаткові опції, креативна упаковка – це відходить на другий план. Телефон повинен дзвонити і йому не обов'язково ще й бути фотоапаратом, телевізором, радіо, диктофоном та записником; взуття має бути зручним і якісним, а не просто красивим, як музейний експонат; автомобіль повинен їздити і не обов'язково мати приладову дошку, як в літака.
Пасивний покупець вважає за краще витратити сили та енергію не на вибір та пошук речей, а на роботу, хобі, свої захоплення.
Ще одна відмінна риса – нелюбов до спілкування з продавцями-консультантами. Нав'язування послуг та непотрібних сервісів забирають надто багато сил та часу.
Катерина Орел, психолог: «Напевно, певним порятунком для вас буде шопінг в Інтернеті: тут, принаймні, можна нікуди не поспішати і взагалі не виходити з дому. В Інтернеті ви отримуєте додатковий час на вибір товару та зменшуєте для себе стрес, пов'язаний із покупкою. А ресурси, що звільнилися, можна пустити на освоєння чогось нового».
До якого типу покупця ви не ставилися, головне, щоб придбані речі радували і були корисні. Спонтанну покупку можна перепродати на сайтах з безкоштовними оголошеннями або подарувати; любителі ж зважених рішень і відсутності тиску з боку продавців в Інтернеті можуть підібрати собі найкращий варіант товару. Не варто забувати і про звичайні магазини та торгові центри, де завжди можна погуляти, зустрітися з друзями та випити філіжанку кави.