19 липня 2016 року виповнилось 135 років з дня народження Давида Петровича Штеренберга – видатного художника-авангардиста, графіка, майстра художньої декорації.
«Милый Давид!
При вашем имени
обязательно вспоминаю Зимний.
Еще хлестали пули-ливни —
нас
с самых низов
прибой-революция вбросила в Зимний
с кличкой странной — ИЗО.»
Ці рядки з вірша Володимира Маяковського, що називається «Давиду Штеренбергу – Владимир Маяковский» присвячуються уродженцю Житомира Давиду Петровичу Штеренбергу .
На фото – Штеренберг.Париж. Кінець 1900-х р.
В Державному архіві Житомирської області зберегається «Книга для записи родившихся евреев на 1881год». В цій книзі на сторінці 85 є запис під номером 275, що зафіксував появу на світ 7 липня Давида Штеренберга.
Давид Петрович Штеренберг народився в самому центрі Житомира, на вулиці Басейній. Частина цієї вулиці збереглася й досі. Але будинку домовласника Г.П.Балабана, в якому з’явився на світ майбутній художник вже давно немає.
Майже 26 років провів Д.П.Штеренберг в Житомирі (крім періоду навчання на художника в Одесі).
{gallery}david1{/gallery}
На фото – «Портрет отца и сестры»
1907 року Д.П. Штеренберг залишив Житомир і опинився у Парижі.Там він успішно закінчує Академію художеств, виїздить на навчання до Відня.Основна частина його паризького життя минула у знаменитому «Ля рюш»(«Вулику») – своерідній колонії співдружності, де молоді художники різних країн, серед них майбутні гранди мистецтва Шагал, Леже, Модильні, Альтман – шукали свої шляхи.
{gallery}david2{/gallery}
На фото – картини «Париж», «Женщина на диване.Н.Д.Штеренберг», «Портрет жены»
Десятирічне перебування в Парихі сформувало Штеренберга як майстра найвищого класу.Він бере участь у виставках Паризького салону. Полотна «Дахі Парижа», «Груші і сифон», «Натюрморт з кухлем» та інші приносять художнику визнання, їх схвально оціпює А.В.Луначарський, відвідавши в Парижі майстерню Штеренберга 1914 року.
{gallery}david3{/gallery}
На фото – картини ”Бананы и апельсины” , ”Айва”, “Балкон”
Майбутній нарком освіти відіграв після революції вирішальну роль у житті Штеренберга. Цього ж, 1914 року художник приїжджав ло рідного міста, а в 1917-м назавжди повертається на батьківщину.
{gallery}david4{/gallery}
На фото – картина «У реки. Житомир» .1914
1917-й і наступні два роки в житті Штеренберга у Петрограді та Москві (з 1918-го) виявилися надзвичайно насиченими.За рекомендацією Луначарського син житомирського міщанина Пінхаса Лейзеровича Штеренберга – Лейзер Давид – стає першим урядовим комісаром образотворчого мистецтва Росії, очолює відповідний відділ Наркомосу. У відділі Штеренберга працював і Володимир Маяковський, який був всебічно обдарованою людиною: малював, знімався в кіно.
{gallery}david5{/gallery}
На фото – Володимир Маяковський. 1920. Фото Абрама Штеренберга (брат Давида Штеренберга)
З 1920 по 1930 р. Д.П. Штеренберг працює професором Вищих художньо-технічних майстерень у Москві.
У 1921 році Давид Петрович проводить у Житомирі свою персональну виставку, познайомивши земляків з полотнами, що створені у паризький період його творчості. Після виставки полотна Д.П. Штеренберга так і залишилися у рідному місті і зберігаються в колекції Житомирської картинної галереї.
Полотна нашого земляка експонувались на виставках: 1922 рік – Берлін, 1923 – Амстердам. 1924 – Венеція, 1925- Париж, 1925-1928 – Москва, 1927-1928 – Берлін, Осло, Копенгаген, 1927- Токіо.
{gallery}david6{/gallery}
На фото – картини «Портрет дочери», «Семья художника», «Портрет Н..Д. Штеренберг»
З 1925 року художник очолює « Общество станковистов». Картини цьго періоду: «Старий». «Агитатор», «Аниська», .
{gallery}david7{/gallery}
На фото – картини «Старик». «Агитатор», «Аниська»
Як активний прихильник західних модерністських течій у мистецтві, після 30-х років Штеренберг перестав «вписуватися» в умови нової «революційної дійсності».
Саме в ці роки з’являється новий напрямок – «соцреалізм», всі інші напрямки були на довгі десятиріччя заборонені.
На фото – Д.П. Штеренберг с сином Давидом. 1932р
Д.П. Штеренберг.1930-е р. .
Перебуваючи в евакуації в Іркутску (1941-1945), працював в «Агітвікнах».
Помер художник 1 травня 1948 року і був похований на Ваганьковському кладовищі.
Авангард – творчий напрям 20-30-х років в образотворчому мистецтві тепер зайняв гідне місце в провідних музеях світу.
Картини Давида Штеренберга експонується в музеях нашої країни і за рубежем. Із творчістю художника – авангардиста можна ознайомитися з пересувної фотодокументальної виставки Житомирського обласного краезнавчого музею «Видатний житомирянин Давид.Штеренберг : живописець і графік ХХ ст.» , яка демонструється в обласній науковій медичній бібліотеці.
(У статті використані матеріали з книги : М.Ю.Костриця , Г.П. Мокрицький «У просторі і часі», Житомир,1995)