Надія Абзаєва: “Я працюю з культурним кодом не як дизайнер, а як дослідник”

Самобутня російська марка одягу Abzaeva молодого дизайнера Надії Абзаєвої з Улан-Уде транслює ідею про збереження культури та давніх традицій Бурятії. В основі концепції – філософія локальної ідентичності, зв'язок з природою та давнім корінням, якийсь перефраз форм кочової культури у простір сучасного світу інформаційних технологій. Постійний учасник та резидент Московського тижня моди – Надія розповіла нам про своє бачення сучасного дизайну, поєднання шаманських практик з ІІ, внутрішню природу, а також про те, наскільки сьогодні людині важлива ідентифікація.

– Надія, ви сказали, що належите до одного з ольхонських шаманських пологів, і це, до речі, досить наочно позначається на вашій творчості.

– Мій рід, шаманський рід Абзай по батькові, походить із острова Ольхон на Байкалі. Це одне із найсильніших місць на землі, центрів шаманізму. Для мене, для моєї родини шаманізм – важлива грань побутового життя, те, що завжди поряд. І в дизайні одягу мені також дуже хочеться передати це унікальне відчуття гармонії, синергії миру та природи, форми та часу. Я назвала бренд своїм прізвищем Abzaeva, що передає дуже важливу ідею – пам'ятати та знати історію свого роду. Ми живемо в абсурдному світі старіння речей, де незмінними та єдиними залишаються саме родові традиції. Мене – так, надихає шаманізм як частина моєї ментальності, свідомості, але я людина світська, тому висловлюю свою любов через мистецтво, використовую знання як ресурс для натхнення. Моя ідея, місія – розповідати про свій світ, вибудовувати з цього свій всесвіт та вигадувати дизайн.

– У вашому роді були справжні шамани?

– Дідусеві. Я, на жаль, його не застала, народилася того року, коли він пішов. Але, за спогадами батьків, він був дуже сильним шаманом, до якого приходили люди за допомогою та порадою. І досі, незважаючи на те, що мама в мене – педагог, а тато – вчений, у нас у сім'ї особливе ставлення до обрядів, молитов, віщих снів, оберегів та знаків. Мені здається, говорити та надихатися цим – дуже щиро, адже сенс бренду та моєї діяльності – передати погляд на світ, те, що я люблю і у що вірю.

– Ваша нова колекція натхненна такими “шаманськими практиками”?

– Ця думка у всіх моїх колекціях. На цей раз, до речі, я спробувала поекспериментувати з нейромережею, і результат – ось такі незвичайні намистини на підвісах. Якось разом із батьком ми знайшли запис буддійської молитви у зошиті моєї бабусі. Я попросила тата прочитати її на диктофон і далі завантажила текст бурятською мовою в нейромережу. Це була суто фантазія, думала, що нічого, мабуть, не вийде. Але, на мій подив, ІІ сумлінно поставилася до завдання і видала зображення фактурної сфери. Ідея вже не відпускала, і в колаборації з Інститутом культури Улан-Уде ми створили 3D-модель намистини та роздрукували її на 3D-принтері. Думаю, такого немає поки що ні в кого. В отриману форму ми залили пластик та кераміку та вручну створили намистини, всередині яких приховані буддійські тексти. Така візуалізація молитви. Але я наголошую, що це не має якоїсь сакральної функції. Я інтерпретую, працюю з культурним кодом навіть не як дизайнер, а як дослідник.

– А з чого все почалося, коли з'явилась перша ваша колекція?

– Ще на початковому етапі навчання в онлайн-академії дизайну. Перша колекція називалася “Хара Хун” та одразу “вистрілила”, взяла призове місце на Baikal fashion week. Саме цей момент став для мене поштовхом для подальшого розвитку та віри у свої сили. Як стартові інвестиції в бренд я використовувала стипендії та гранти підтримки, які виграла як куратор і мистецтвознавець: нагадаю, що це моя основна освіта, крім дизайнера. У 2020 році на MBFW я представила колекцію “Вітер дме”, в яку було закладено звук, рух та дотик світів. Коли вітер дме, розвіваючи молитовний прапор хий морін на гілках, люди читають молитви, які поєднують світ природи і світ духів воєдино, відбувається гармонія, єдність всього.

– Вашому бренду вже 5 років!

– Так, цього року ювілей! У мене невеликий експериментальний цех, лише двоє помічників, але я нарощую команду і постійно навчаюсь. Цієї весни на Тижні моди планую показ нової колекції і вже потихеньку починаю збирати в голові образи та смисли. Але поки що, з вашого дозволу, залишу цей процес у секреті.

– До речі, хто ваші потенційні клієнти?

– Ті, кому заходить моя ідея, концепція. І ця історія не про одяг, а про смисли, які за ним ховаються, про локальну ідентичність та культуру. Пригадую, під час навчання нам запропонували скласти портрет свого цільового споживача. І я ніяк не могла визначитися з тим, для кого мій одяг. Вирішила робити її собі. Будь що буде. Першими клієнтами були мої знайомі, друзі та ті, хто в мене повірив. А невдовзі до мене почали приходити люди креативних професій, дизайнери, архітектори, творці проектів у сфері мистецтва та моди, дослідники трендів, художники. Все це неймовірно круті люди, і щоразу я відчуваю внутрішню подяку за можливість знайомства з ними. Сьогодні одяг бренду носить Тося Чайкіна, співачка Лінда.

– Ви працюєте здебільшого натуральними матеріалами?

Намагаюся підбирати натуральні матеріали – працюю з бавовною різної щільності та фарбування, але бувають речі і із сумішевих тканин. Деякі вироби сконструйовані з випадів із лекал – відрізів тканини, що залишаються після виробництва. В основі бренду є принцип безвідходного виробництва. З “непотрібної” тканини виходять цікаві аксесуари, необроблені фактурні краї одягу. Це трудомістко, але того варте. Наприклад, ось ці дорожні сумки, що формою нагадують баранячі кісточки. Ідеєю послужила національна гра “Кроку наадан”, в яку грали в Бурятії ще в XIII столітті. Це таке вибивання маленьких баранячих кісточок. Я вважаю, що століттями наші пращури вважали таку форму естетичним каноном, і мені здалося, що цілком логічно робити в такій аналогічній формі сумки, жилети. Кожна людина шукає своєї внутрішньої природи. Мені здається, дуже красиве, атмосферне та чуйне до людини словосполучення, що дає великий простір для інтерпретації та пошуку смислів.

Источник: kleo.ru

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *