Москва модна: хто сьогодні створює стильний образ столиці?

Арт-павільйони в рамках сезонних проектів “Літо в Москві” та “Зима в Москві” вже стали частиною міського ландшафту і для багатьох туристів замінили магазини зі звичними матрьошками, самоварами та шапками-вушанками. Клео.ру запитав дизайнерів проекту “Зроблено в Москві” про те, що для них є російським культурним кодом і чому.

Сальникова Оксана, ZOTĒME

– Росія настільки невичерпна та різна – від Москви до Владивостока. І в кожному регіоні є свій культурний код, у кожного народу, навіть у кожному місті, а отже, не зовні його треба шукати, а всередині. Що для вас є російським культурним кодом і чому?

– Для мене російський культурний код – це те, що мені згадується з дитинства. Моя моя мама малювала, і мені запам'яталися її картини на кшталт російського авангарду. Напевно, тому російський культурний код для мене пов'язаний із чистими кольорами авангардистів, сміливою лаконічною формою та емоціями, отриманими від робіт художників початку 20-го століття: Любов Попова, Аристарх Лентулов, Олександр Родченко, Михайло Ларіонов, Олександра Екстер.

– Як він відбивається у вашій творчості?

– Кожен виріб несе у собі деталь, яка відображає діалог між модою та мистецтвом. Наприклад, ми вигадуємо свої принти для тканин, оригінальне окантування деталей, свій крій і форми, в яких видно любов і до архітектури, і до мистецтва.

– А з чого вам складається культурний код Москви?

– Із неймовірного змішання різних факторів: різноманітність, сміливість, самобутність.

– Яке місце у Москві ви можете назвати своїм місцем сили?

– Мещерський парк, Крилатські пагорби – це місця сили з дитинства

– Опишіть у кількох словах ваш образ модної Москви? Як ви його втілюєте у колекціях?

– Яскравий, але лаконічний, вишуканий та впевнений, іноді спонтанний, але завжди витончений. Так виходить поєднувати в колекціях різні вироби, поєднані любов'ю до мистецтва.

– Топ-5 ваших улюблених речей, які зроблено у Москві?

– Речі улюбленого бренду ZOTĒME, взуття бренду Razumno, прикраси з кераміки, зроблені вручну брендом Zotov, архітектурний одяг бренду Bornin 22, сумка-авоська Corda, бренд Novembre.

Лариса Колташова, Суровая

– Що для вас є російським культурним кодом і чому?

– Ви торкнулися дуже важливої теми, підкреслюючи, що культурний код Росії багатогранний і особистий. І я з вами абсолютно згодна: жінка – ось що для мене є квінтесенцією російського культурного коду. Поясню чому.

Російська жінка – це не просто образ, це архетип, в якому поєднуються, начебто, непоєднувані речі. Це сила та ніжність, мудрість та наївність, стійкість та співчуття. Вона як береза, що росте на найсуворішій землі, – тендітна на вигляд, але з потужним корінням, здатна вистояти в будь-яких умовах. Російська жінка красива особлива, внутрішня краса. Це не просто зовнішні дані, це світло, що йде зсередини, це доброта, душевність та милосердя. Вона вміє створювати затишок, підтримувати вогонь у вогнищі, надихати на подвиги.

– Як образ російської жінки відбивається у вашій творчості?

– У колекціях бренду Surovaya образ російської жінки як втілення культурного коду відбивається багатогранно.

Силует і форму. Наші силуети часто тяжіють до плавних ліній, що підкреслюють жіночність, але не сковують рухи. Це одяг, в якому зручно жити, працювати, любити та ростити дітей. Це відображення практичності та сили наших жінок.

Матеріали та фактури. Ми віддаємо перевагу натуральним матеріалам – льону, бавовні, вовни, шовку. У фактурах часто простежуються посилання на традиційні російські тканини – домоткане полотно, мереживо, вишивку.

Функціональність та практичність. Ми прагнемо створювати одяг, який не тільки красивий, але й функціональний, практичний і зручний у носінні.

– Які символи, на вашу думку, зрозумілі лише жителям Росії?

– На мою думку, є кілька символів, які мають особливе значення для росіян:

Береза. Це символ Росії, що асоціюється з красою, чистотою та жіночністю.

Чай. Не просто напій, а символ домашнього затишку, душевних розмов та гостинності.

Трійка. Образ, що втілює швидкість, свободу та російську молодецтво.

Російська піч. Символ будинку, тепла, затишку та хліба насущного.

Ведмідь. Незважаючи на часом негативні конотації у західній культурі, для багатьох росіян ведмідь – це символ сили, мудрості та природної сили.

– А з чого вам складається культурний код Москви?

– Культурний код Москви – це складне переплетення історії, сучасності та космополітизму. Для мене Москва – це:

Історія. Червона площа, Кремль, старовинні вулички – тут відчувається подих століть.

Культура. Великий театр, Третьяковська галерея, численні музеї та театри – Москва є культурним центром Росії.

Динаміка. Місто ніколи не спить, тут постійно щось відбувається, вирує життя.

Різноманітність. У Москві можна зустріти людей з усього світу, скуштувати страви різних кухонь і побачити різні стилі в одязі.

Прагнення на краще. Москва завжди прагне розвитку, інновацій, створення комфортного середовища для життя.

– Яке місце у Москві ви можете назвати своїм місцем сили?

– Безумовно, якщо говорити про місце сили в Москві, то я б відзначила не лише умиротворюючі парки, а й древні монастирі, такі як Новодівич. Для мене це не просто архітектурний ансамбль, а місце, наповнене віками історії, духовності та жіночої сили.

– Топ-5 ваших улюблених речей, які зроблено у Москві?

– Це складний вибір, але спробую: в'язані рукавиці, вироби з кераміки ручної роботи, російські трави для чаю, книги, видані в московських видавництвах, предмети інтер'єру, створені московськими дизайнерами.

Віра Прокіна, засновник бренду сумок та аксесуарів Pepfer

– Що для вас є російським культурним кодом і чому?

– Росія дуже різноманітна, щоб умістити її в одному символі. Коли я приїхала до Владивостока з сумками “Лиштва” та “Червона ікра”, захоплення викликала, звичайно, ікра – своя, зрозуміла. А ось у Тверській області саме сумку “Наличник” зустрічають як щось рідне та близьке. Хоча, гадаю, і від червоної ікри там би не відмовилися!

Навіть без складних досліджень видно, що відомі символи та ступінь емоційної теплоти по відношенню до них відрізняються від регіону до регіону, але загальне почуття причетності одне на всіх. І, мабуть, саме це відчуття “свого” і є справжнім культурним шаром, який нас об'єднує.

– Як він відбивається у вашій творчості?

– Я люблю працювати з регіональними кодами – ікрою, наличниками, матрьошками. Але ми часто даємо їм нове звучання: наприклад, поєднуємо матрьошку із супрематизмом чи створюємо колаборації із сучасними художниками, як із Катею Білявською. Для мене натхнення складається з особистих вражень, подорожей та пам'яті про те, що формувало наше дитинство та відчуття вдома.

– Які символи, на вашу думку, зрозумілі лише жителям Росії?

– Промисловий дизайн. Наші упаковки – солі, соди, цукру – справжні ікони повсякденності. Вони всюди і тому непомітні, але вони формують культурний шар.

– А з чого вам складається культурний код Москви?

– Я москвичка у кількох поколіннях. Народилася і живу в Останкіно, і для мене Москва – це Останкінська телевежа, палац Шереметьєвих, ВДНГ, Ботанічний сад і, звичайно, Космос – адже поряд дача Корольова та Музей космонавтики.

– Яке місце у Москві ви можете назвати своїм місцем сили?

– Мій маршрут сили – від головного входу Останкінського парку через ВДНГ до Ботанічного саду. Без музики, просто у зручному взутті та з думками. Через 10-15 тисяч кроків я виходжу з відповідями на всі запитання та чітким планом дій.

– Опишіть у кількох словах ваш образ модної Москви. Як ви його втілюєте у колекціях?

– Модна Москва для мене – це енергія руху. Місто, де можна поєднувати роботу, зустрічі, відпочинок та моменти тиші. Так і мої колекції: від зручних та практичних моделей до яскравих та ошатних. Все залежить від ритму дня та настрою.

– Топ-5 ваших улюблених речей, зроблених у Москві.

– 1С:Бухгалтерія (куди ж без неї!), дитячий одяг “Привіт, Ведмедику!”, біологічна серія Square Wombat, чоловіча колекція Igor York та прикраси з порцеляни Alchimia.

Васса Яковлєва, VASSA&Co

– Що для вас є російським культурним кодом і чому?

– Російський конструктивізм – напрямок, який вплинув на розвиток всього мистецтва та дизайну 20-го століття. І протягом 25 років я розвиваю у російській моді ідеї великих художників-конструктивістів. Мені здається, що за ці роки нам удалося зробити модний бренд Vassa & Co важливим культурно-соціальним проектом. Я пишаюся тим, що цього року раритетні моделі бренду були включені до фонду відділу тканин та костюма Державного Історичного музею.

– Яке місце у Москві ви можете назвати своїм місцем сили?

– Петрівка. Мої роки юності пов'язані із центром Москви. Я жила тоді на Петрівці. Це була чудова величезна квартира з п'ятиметровими стелями, вікнами, що виходили на готель “Будапешт”, і з обов'язковим для старовинних будівель чорним ходом, який завжди був для нас, дітей, чимось таємничим, містичним. Ця квартира мені сниться досі. У ній жили мої найближчі та рідні люди.

Глава сім'ї був відомим режисером, і в хаті часто збиралися люди, чиї імена сьогодні – надбання історії країни. Там обговорювалися найяскравіші театральні вистави того часу, а іноді проходили репетиції нових вистав, велися ідеологічні баталії.

Близькість до кола творчої еліти Москви дозволила мені бувати в Будинку кіно, бачити всі нові закордонні фільми, зірок екрану. Доступ до світового кінематографу тих років допоміг у формуванні мого стилю. Мене зачаровував італійський неореалізм, чорно-біле кіно. “Солодке життя”, “8 з половиною” – звідти цей лаконізм та мінімалізм. Але це не копіювання, а інтерпретація.

Арбат. Ще одна моя точка на карті Москви. Там залишилася квартира моєї бабусі. І з нею у мене теж пов'язано дуже багато чудових спогадів. У цій квартирі я мешкала після повернення з Нью-Йорка і створила там точну копію нью-йоркського лофта. Старовинна арбатська квартира з її індустріальними балками та цегляною кладкою дозволила мені відтворити атмосферу міста, яким я тоді дуже сумувала. З цим періодом життя пов'язано створення бренду VASSA&Co у Москві та відкриття нашого першого магазину на Арбаті.

Таганка, Товариський провулок. Багато років тому, гуляючи цим районом і вибудовуючи свої плани, я дуже хотіла, щоб мої дизайнерські ідеї реалізовувалися саме на цьому підприємстві – одній із найстаріших швейних фабрик у Москві. Я багато подорожував і жила у різних країнах, але коли ми створювали наш бренд VASSA&Co, доля привела мене саме сюди, на Товариський провулок, 4. Це наше місце сили. Це серце нашого бренду.

Понад 7 000 локальних брендів вже зроблено у Москві

Щоб краще зрозуміти проект “Зроблено у Москві”, ми поспілкувалися з Олександрою Бондар, керівником відділу маркетингу та PR проекту.

– Чи вдалося завдяки проекту “Зроблено у Москві” створити моду на локальне? За час існування проекту інтерес та довіра до місцевих брендів зросли?

– Безперечно, так. Ми бачимо, як зростає інтерес до локальних виробників. Наш проект став каталізатором цього процесу у столиці, сформувавши лояльність до московських брендів. Найяскравіший показник – зростання кількості учасників наших сезонних маркетів та їх вражаючі продажі. Високий попит з боку покупців – це найкращий доказ зростаючої довіри. Такі масштабні міські проекти, як “Зима в Москві” та “Літо в Москві”, які відвідали мільйони городян та гостей столиці, дозволили локальній моді масштабуватися. Ефективність проекту також визнали і фахівці: експерти у рамках форуму BRICS+ Fashion Summit високо оцінили нашу роботу та її результати. На даний момент у проекті “Зроблено в Москві” беруть участь понад 7,5 тисяч локальних брендів, які пропонують понад 36 тисяч товарів, створених у столиці.

– Яку підтримку учасники отримують від міста та як можуть реалізовувати свої товари? Павільйони “Зроблено в Москві” на центральних вулицях працюватимуть постійно чи лише у теплий сезон?

– Ми створили для учасників комплексну екосистему підтримки. Вона включає потужну інформаційну складову: розміщення на нашому порталі, в соцмережах, зовнішня реклама і публікації в ЗМІ. Бренди отримують можливість брати участь у ключових міських подіях, таких як Московський тиждень моди, Московський тиждень інтер'єру та дизайну, а також у наших сезонних проектах “Літо у Москві” та “Зима в Москві”. Крім цього, проект надає брендам можливість розміщення товарів на полицях фірмових магазинів та часових сезонних арт-павільйонів на центральних вулицях міста.

– Який образ Москви ви хотіли б створити за кордоном (і в регіонах)?

– Ми прагнемо образу Москви як динамічної, сучасної та творчої світової столиці. Це місто, яке вшановує свою спадщину, але дивиться в майбутнє, створюючи актуальні продукти та тренди.

– Як позбавити культурний код нашого міста від стереотипів “матрьошка-балалайка-шапка-вушанка”? Чи ця вистава вже давно в минулому?

– Нам здається, що культурний код – це частина унікальної торгової пропозиції дизайнерів нашої країни. Але, звичайно ж, завжди потрібно слідувати трендам, щоб товари мали попит, у тому числі у молоді. Тобто не потрібно копіювати той чи інший орнамент та техніку необдумано, завжди потрібно переосмислювати та впроваджувати щось нове.

– Що зі зробленого у Москві користується великим попитом у мешканців міста та туристів?

– Цього літа іноземці активно набували солодощів та чаю, сувенірної продукції – аксесуарів, косметики, одягу, виконаного в стилі “а-ля-рус”, або з впізнаваними символами столиці. Безумовним хітом у них стали футболки та толстовки з написом “Москва”. Що ж до москвичів, їх інтереси зміщені у бік товарів для повсякденного життя. Влітку, наприклад, великий попит мали товари для дітей, свіжі ягоди від місцевих фермерів, крафтові напої і чайні набори.

Нагадаємо, що фестиваль “Зима в Москві” розпочнеться 1 грудня 2025 року та триватиме до 28 лютого 2026 року.

Источник: kleo.ru

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *